20 Mart 2014 Perşembe

Yeni İnterney Yasası ve Reklamlar

Yeni internet yasası ile reklamlarda büyük ölçüde kısıtlama riski ile karşı karşıya. Elbetteki bazı etik dışı reklamların denetim altına alınması çok önemli. Bunlardan bir tanesi olan İntel reklamını sizler ile paylaşıyorum. Açık bir şekilde ırkçılık yapılan reklamı sizler için inceledim.



Intel’in bu reklamıyla Sony’nin ırkçı reklamlar üzerine eleştiri alan tek teknoloji şirketi olmadığını anlayabilirz. Intel 2007’de lanse ettiği  Intel Core 2 Duo Processor reklamı ile yankı uyandıran diğer teknoloji şirketlerindendir.

Reklamda  yan anlamlar ve sembolizm kullanılmıştır. İlk bakışta dikkatimizi çeken ortada duran ve işinin ehli tavrıyla gülümseyen iki kolunu iki yana bağdaştırış kendinden emin görünüşlü , klasik ve düzgün giyimli, beyaz tenli bir adamdır. Ortamdan anlayabileceğimiz üzere bir şirket ofisi görüntüsü kullanılmıştır.Bu adam görüntüsü, tavrı ve duruşu ile şirketin üst düzey çalışanı profili çiziyor. Kendinden emin görünüşlü bu adamın hemen iki yanında eğilmiş vaziyette siyah tenli adamlar bulunmaktadır. Bu adamlar ortada duran beyaz tenli adam gibi klasik  giyimde değillerdir. Koşuya başlamaya hazırlanan bir atlet görünümüne bürünmüşlerdir. Bir atletin koşuya başlama sırasındaki ilk pozisyonu ile dikkat çekmektedirler. Üstelik  siyahi atletler ,simetrik olarak  klasik giyimli yönetici görünümlü  ayaklarının olduğu yere doğru başlama pozisyonuna geçmişlerdir. Bu pozisyonun yan anlamlarında başında olan kişiye itaat etme, onun emrinde olma anlamı vardır. Hemen üstte reklam sloganının dikkat çekmektedir. ‘”Multiply Computing Performance and Maximize the Power Of Your Employees” –“Çoklu programlama Performansı ve Çalışanının Maksimu gücü”  sloganı ile Intel Core 2 Duo İşlemci tanıtılmaktadır.

Slogan ve görsel Intel Core 2 Duo İşlemci  şirket çalışanların şirketteki çalışma hızını ve gücünü maksimum, en üst seviyeye taşıyacağının mesajını veriyor. Reklamın  mesajdan anlayabileceğimiz gibi reklamın ilk hedef kitlesi hızlı çalışma temposu içinde olan şirketler. Intel Core 2 Duo işlemci ile şirket çalışanları hızını ve temposunu arttıracak mesajı  bu noktada dikkat çekici oluyor. Reklamda  çalışanlar atlet olarak sembolize edilmiştir. Atletlerin hızlı olma, belli bir hedefe ulaşmak için hızlı tempoda koşma ve rekabet içinde olma iç görüsünden yola çıkılarak, bu özellikler şirket çalışanlarına atfedilmiştir. Ancak görseldeki tüm atletlerin siyahi tenli olması dikkat çekmektedir. Şirketin tüm yoğun tempo içinde çalışanları siyahi midir? sorusunu beraberinde getirir. Üstelik görselde şirket  yöneticisi, çalışanları yöneten pozisyonda olan kişinin beyaz tenli olması ve işinin ehli tavrıyla gülümsemesi dikkat çekicidir. Siyahi atletlerin (şirket çalışanları) beyaz tenli patrona   doğru tam anlamıyla bir simetri oluşturarak eğilmesi, atletlerin başlangıç pozisyonu gibi görünse de  yan anlamında köle  gibi itibar etmesi ve çalışması anlamını yansıtmaktadır. Bu anlamda  Intel’in hazırladığı bu reklam siyahi tenli olan insanları daha alt pozisyonda göstermesi pozisyonuyla ırkçı reklamlar arasında yer alır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder